BLOG

De 1e training!

Vandaag onze 1e training! De boot weer te water bij haventje De Piet, en terwijl de laatste druppels regen vielen het Veerse Meer op! Net het haventje uit werden we nieuwsgierig bekeken door een grote zeehond, gaaf!

De eerste roeislagen!

Nog geen 3 weken na onze doorstart maakten we vandaag de eerste roeislagen in onze St Ayles Skiff! Met grote dank aan Stefan Alderhout van de DARA. Hij had aangeboden om naar Zeeland te komen voor de nodige instructie en uitleg, helemaal top! We verzamelden ons op deze zonnige (maar koude) dag rond 9:30 uur bij haven De Piet (Veerse Meer), waar we na uitleg over de boot de 'NL017' te water lieten. Vervolgens met wisselende bemanning samenstellingen onze eerste heerlijke drie rondjes gemaakt, en voor de NL017 de eerste meters in het zoute water van Zeeland na een lange pauze in Den Helder! Het was even wennen aan de andere zitpositie en slag, maar iedereen had dit snel onder de knie. Dit smaakt naar meer! Na een paar uurtjes werd het tijd om weer de warmte op te gaan zoeken.... Nogmaals dank aan Stefan, ook voor de tips voor diverse verbeterpunten aan de boot, we gaan ermee aan de slag!

De boot is gearriveerd in Zeeland

Vandaag hebben we onze boot opgehaald! Om 9:30 uur meldden we ons in Den Helder waar Jurgen klaar stond voor een hartelijke ontvangst en koffie. Hij was de initiatiefnemer voor de bouw van deze prachtige St Ayles Skiff. Na de koffie hebben we de NL017 achter de auto gehangen, om vervolgens de 230 km terug naar Zeeland te rijden. De boot staat nu te shinen in Kattendijke, aanstaande zondag de 26e om 9:30 uur gaan we ons eerste rondje roeien op het Veerse Meer (botenhelling nabij Kanoa, Haven de Piet, Muidenweg 225 tussen Wolphaartsdijk en Arnemuiden). :-)

We starten door!

Met enkele oud Seelandia roei(st)ers hebben we afgelopen week besloten om een doorstart te maken met onze club! Niet in een standaard roeisloep, maar in een St Ayles Skiff! Hetzelfde prachtige design als de Seelandia, maar iets kleiner - 4 riems - en gemaakt van hout! Veel teams bouwen hun eigen St Ayles Skiff (waar wij niet de tijd en niet de handigheid voor hebben), maar wij hebben het geluk dat we via onze contacten bij de DARA vernamen dat er in Den Helder een prachtige St Ayles Skiff te koop lag. Soms kruisen de juiste wegen op het goede moment! De koop was snel rond, en de boot komt binnenkort naar Zeeland!

Seelandia te koop!

De eigenaar van de Seelandia heeft besloten de sloep te verkopen. SRV De Mac uit Harderwijk heeft begin 2024 de Seelandia gekocht.

Sloeproei-activiteiten gestopt per 4 februari 2023

De sloeproei-activiteiten van Sloeproeien Zeeland zijn per 4 februari 2023 gestaakt. De combinatie van opstarten van een nieuwe sloeproeiclub tijdens de lastige corona jaren en verloop en onvoldoende aanwas van nieuwe roei(st)ers heeft het bestuur van de club na 3 seizoenen met veel mooie wedstrijden doen besluiten toch te moeten stoppen met de activiteiten.

Veerse Meer Sloepenrace 2022

Vrijdagavond was het nog onbeslist of we de volgende dag konden roeien vanwege de afgegeven weersvoorspellingen. Storm en regen op komst. Maar zaterdag 17 september was het zover. Na een lange vakantieperiode en te weinig training en vooral na een turbulente week waren we blij dat we konden starten in ons eigen water, het Veerse Meer. Omdat we een roeier misten die net hersteld was van corona en een roeier die een marathon liep besloten we als gemengd team te roeien. Met startnummer 14 viel om 12:36 uur ons startschot in de 4e startgroep, samen met W2, Willemsvaarder en Lootsman.

Roeiregatta Haringvliet 2022

Zaterdag 2 juli deden we mee aan de 1e Roeiregatta Haringvliet, een nieuwe race op de sloeproeikalender. Met de start en finish in de oude vesting van Hellevoetsluis, en een lengte van bijna 15 km over het open water van het Haringvliet. Deze dag werd ook Slag om de Zaan georganiseerd, waardoor veel sloepen richting Zaandam gingen. Maar met de 8 deelnemers viel er gelukkig toch genoeg te strijden! Na het kranen roeiden we de sloep naar de vestinghaven, waar we na de inschrijving van een heerlijke koffie / cappuccino en de door de organisatie verstrekte lunchpakketten (top!) konden genieten. Om 13:17 uur viel ons startschot, en vlogen we er met startnummer 3 vandoor! Met John, Jesse, Mette, de 2 Erwins, Kees en stuur Jurgen werd direct de jacht op de Dolfijn geopend. Forse golven en een stevige bries maakten de race tot een ware uitdaging, maar we zaten snel in een goede cadans en waren in no time de 1e sloep voorbij. Nog voor de 1e keerboei liepen we ook de Witte de With voorbij en lagen we vooraan! Met extra energie staken we langs de Haringvlietdam het Haringvliet over richting Stellendam, op naar de volgende keerboei. Nummer 4 - De Willemsvaarder - liep niet in op ons, gaaf!! En de overige deelnemers leken ons ook niet in te lopen. Na het ronden van de boei langs de zuidzijde van het Haringvliet weer richting Hellevoetsluis, en na het ronden van de laatste keerboei met hele ferme slagen in een lange zware sprint richting de haven, waar met de allerlaatste krachtsinspanningen nog ca 150 meters te overbruggen waren tot de bevrijdende finish. Onder luid gejuich van het publiek op de kades finishten we na 1 uur en 35 min en hadden we een gemiddelde snelheid van 9,25 km/u op de klok gezet! Echt super! Na de verkoelende biertjes weer richting de kraan geroeid, en na het kranen wachten op de prijsuitreiking. Yes!! We zijn 1e op vermogen geworden, en blijken ook de allersnelste vandaag! Te gek, onze eerste 1e prijs is een vaartocht door de Rotterdamse haven op een boot van de KRVE, inclusief een exclusieve rondleiding bij de ECT containerterminal op de Maasvlakte voor het hele team! Tijd voor een drankje (op kosten van de organisatie, we kregen een envelop vol consumptiemuntjes voor drankjes en ijs!). We sloten de middag af met een heerlijke BBQ (ook al aangeboden door de organisatie) en na het ijsje vertrokken we moe en voldaan weer huiswaarts. We danken de organisatie voor de perfect georganiseerde dag!

Kaagrace 2022

We merkten het meteen toen we aankwamen. Wat is de Kaagrace toch goed georganiseerd door de organisatie. Dat was de hele dag duidelijk te merken. Onze dank daarvoor! Het was een prachtige dag toen we Zeeland verlieten en op weg gingen naar Warmond. Omdat we ons goed hadden voorbereid, waren we vol vertrouwen en optimistisch. Toch was er enige spanning voelbaar, want voor meer dan de helft van de ploeg was het een race die nog nooit eerder was geroeid. Ons team bestond uit Hans-Jan, Jesse, John, Erwin K, Raymond en Jolanda en onze stuurman Jurgen!Na de soepele kraan konden we daarna met onze ploeg op het terras genieten van een lekker kopje koffie. Waar we onze Zeeuwse collega vrouwenploegen aanmoedigden. Om 14:04 begon onze race van 15 km. Met 9 boten stelden we ons op in een rij om onze start te maken. We schoten er als een speer vandoor. De zon scheen en de wind was niet al te erg- dachten we op dat moment, maar helaas wakkerde de wind tijdens de race flink aan. Het landschap van de Kaag is prachtig, maar we hadden geen tijd om ervan te genieten. Omdat de omstandigheden bij elke bocht veranderden, was het een zware opgave. Het ene moment roeiden we in de hitte, om het volgende moment getroffen te worden door een geweldige wind. Over het algemeen was het een "ander water" dan we gewend zijn op ons Veerse Meer. Maar ondanks de wind hielden we ons als team staande en vochten we als tijgers. We persten er alles uit tot het laatste moment. Na 01:43 uur finishten we, uitgeput maar opgewekt. We hadden de race niet gewonnen, maar hadden alles gegeven.We danken de roeiers met (de rode sloep) van Jan van Riebeeck voor de motivatie. We hebben 15 km aan elkaar geplakt gezeten. Het was moeilijk om ze van ons netvlies te verwijderen. We gaan jullie zeker nooit meer vergeten! Ook de bewoners bij de Kaag die ons allemaal met toeters en fluitjes steunden waren een geweldige ervaring. Dit gaf ons het gevoel dat we deze dag 3 keer over de eindstreep kwamen. Hartelijk dank voor jullie steun!Na de race waren we dolblij met onze mooie 3e prijs in het Heren 1 klassement. We proostten op ons succes met een paar welverdiende drankjes. Hierna gingen we naar huis en vertrokken met een mooie herinnering terug naar Zeeland.Met dank aan: Kaagrace, Camping en Villapark de Paardekreek, Culinair Kommers, Jachtwerf de Zeeg, Schipper Accountants, Zuneha, Visamy, Murko Seafoods, Van Ruiten & Floresse, Solina en Black Koudetechniek

Gevangentoren- of Boulevardrace 2022

Op zaterdag 16 april roeiden we onze 2e race van dit jaar: De Zeeuwse Gevangentoren- of Boulevardrace in Vlissingen! Een Zeeuws onderonsje, want deze 7 km lange race is exclusief en alleen voor Zeeuwse teams. En door de sterke stroming van de Westerschelde en golven van passerende zeeschepen kan deze race verradelijk zwaar zijn. Na het kranen eerst met alle 12 deelnemende sloepen door de schutsluis, en oproeien naar de jachthaven voor een bakkie koffie en het palaver. De weersomstandigheden waren perfect! Zon en een lekker briesje uit het oosten. Om 12:00 uur viel het 1e startschot bij de loodsensteiger. Wij vertrokken om 12:02 uur als nummer 3. We vlogen er vandoor, en waren als eerste de haven uit, daarna stuurboord uit tegen de stroom in langs de Boulevard richting het keerpunt. Onderweg naar het keerpunt passeerden we de Bestevaêr, dus als 2e sloep de boei rond! Terug richting het 2e keerpunt, met de stroom vol mee en een verkoelend windje tegen. Al snel haalden we de Mytilus in, en lagen we vooraan! Als een speer vlogen we over het water, en kwam de taaie finale na het 2e keerpunt. De sterke stroom vol tegen! Na precies 45 minuten arriveerden we weer voor de loodsensteiger. Na de verkoelende drankjes ging de hele vloot weer richting de buitenhaven om naar binnen te schutten en te kranen. Vervolgens naar Café de Concurrent voor de uitslagen, wij zijn 3e geworden om mochten onze allereerste prijs in ontvangst nemen, top!! We sloten de dag af met heerlijke kibbeling met friet bij Visamy, en kijken terug op een zeer geslaagde dag! En dank aan Nora en Erwin voor de prachtige foto's!!

Vechten op de Vecht 2022!

Het seizoen 2022 is begonnen! Zaterdagochtend 8:30 uur vertrokken we naar Weesp, voor onze 1e wedstrijd; Vechten op de Vecht! En we waren niet de enigen. Maar liefst 35 sloepen aan de start voor de damesrace, 66 sloepen aan de start voor de herenrace, en nog eens 29 Pilot-Gigs / St Ayles Skiffs / Drakenboten! Met John en Hans-Jan op slag, Raymond en debutant Erwin (na 3 x meetrainen pas de 4e keer dat hij in een roeisloep zit) op doft 2 en Erwin en Kees op boeg viel om 14:24 uur ons startschot voor de 11,4 km strijden op de Vecht. De stevige en koude noordoosten wind zorgde voor een gevoelstemperatuur die maar enkele graden boven nul lag. Met ferme slagen van de roeiers werd door stuurman Jurgen gelijk de achtervolging ingezet op de sloepen die voor ons lagen, en dat ging goed! We hebben vele vele sloepen ingehaald, en tijdens de 5 kwartier durende 'sprint' werden wij zelf slechts door één sloep (de supersnelle Yellowfin) en één Pilot-gig ingehaald. Wat een race was dit! Na het kranen en omkleden op naar de prijsuitreiking, waar het ouderwets gezellig was :-) We eindigden met een tijd van 1:14:21 en een gemiddelde snelheid van 9,3 km/u in het overall herenklassement op een prachtige 17e plaats, en in onze eigen klasse (FSN H1) op een 7e plaats (van de 27 H1 deelnemers)! Voor alle uitslagen, klik hier >>