HT 2015!

21-05-2015 18:32

De T van Terschelling en Tradities… 



Weken, zo niet maanden zijn we er mee bezig geweest en hebben we er naar uitgekeken. Vrijdag 15 mei was het dan eindelijk zover, de Harlingen – Terschelling roeirace moest weer worden geroeid. Ruim een week voor het startschot waren we al druk bezig met de voorbereidingen, calorieën en of koolhydraten werden gestapeld, de weer- en windkaarten werden bestudeerd en de sloep werd op transport gezet richting Harlingen. De Zeeuwse Federatie Sloeproeien had met Multraschip zoals voorgaande jaren het centrale vervoer georganiseerd. 
Deze keer geen laatste wijzigingen meer in de roeiploeg, de HT-ploeg bestond dit jaar uit Kees en Adri op boeg, Richard en Erwin op positie 3, Gerard en Ivo op positie 2, Pascalle en Martin op slag en het helmhout werd net als de 15 voorgaande jaren door Jon ter hand genomen. 

De meesten van het team vertrokken donderdagochtend vroeg richting Harlingen om onze sloep te gaan lossen. Traditie getrouw werd er weer koffie gedronken bij “van der Valk Hotel Wieringermeer”. Na de koffie het laatste stukje over de afsluitdijk waar we geheel volgens traditie even stil stonden bij het verhaal over de kazematten. Ook deze keer waren de gastroeiers weer behoorlijk onder de indruk van dit verhaal. (wie dit verhaal wil horen zal een keer met ons de HT moeten roeien). Eenmaal in Harlingen aangekomen werd de sloep gelost en de auto’s geparkeerd. Tijdens het wachten op de boot naar Terschelling konden we gelijk inschrijven en de laatste informatie en het startbord ophalen. 

Eenmaal op de boot werd ook weer volgens traditie een klein biertje gedronken en een bitterballetje gegeten, alleen jammer dat Rederij Doeksen de ballen dit jaar had “opgewarmd" ipv gefrituurd… Na een voorspoedige reis van bijna 10 uur waren we dan eindelijk weer op Terschelling. Een aantal van ons waren al woensdag vertrokken en stonden ons op te wachten op het parkeerterrein bij de boot om samen met ons naar het huisje van Gerard te lopen. Het huisje van Gerard is inmiddels al tientallen jaren een begrip binnen ons team en ook dit jaar konden we er weer traditie getrouw gebruik maken. Nadat iedereen een plekje had gevonden konden we aan tafel om een heerlijke pan met spaghetti te veroveren. Net als elk jaar smaakte deze weer voortreffelijk. 
Na het eten zijn we nog even bij de Walvis neergestreken om te genieten van een kop koffie en een ondergaande zon. Het jutterbittertje wat we er bij kregen geserveerd namens de Walvis smaakte weer voortreffelijk. 
 
Op vrijdag om 5 uur gingen er door heel het huis wekkers af, de spanning was inmiddels goed te voelen, te ruiken en te zien. Snel nog wat koffie en een boterham en snel door naar de boot. 6 uur precies vetrokken we naar Harlingen, de boot was goed gevuld met roeiteams die al of nog op Terschelling aanwezig waren. De tijd op de boot werd gevuld met eten, drinken, slapen, wc bezoeken en het bestuderen van de laatste wind en weersvoorspellingen. Stiekem werd er regelmatig een blik naar buiten geworpen om te kijken hoe het wad er bij lag… 

Voor acht uur kwamen we al aan in Harlingen en konden we ons gaan voorberijden op de race. Met startnummer 57 moesten wij om 9:15 uur vertrekken. Na wat heen en weer geroeid te hebben in de haven om niet te koud aan de start te verschijnen konden we eindelijk oproeien. Iedereen was er klaar voor. Om 9:15 klonk ons startsignaal en vertrokken we richting de pollendam. We kwamen redelijk goed de haven uit en het was goed aan de stroom te merken dat we later dan voorgaande jaren waren vertrokken. We hadden gelijk volle bak stroom mee en de stuurman probeerde zoveel mogelijk het diepe water op te zoeken binnen de voorgeschreven route. De pollendam werd snel “genomen” om vervolgens de blauwe Slenk in te sturen. De golfslag viel tot nu toe niks tegen en ook de wind was wel goed te doen. In de Blauwe Slenk konden we wat sloepen inhalen maar ook kwamen de eerste sloepen ons al voorbij, dit was eigenlijk iets te snel… 

De Slenk uit het Pannengat in werd het water toch wat onrustiger, het tij tegen de wind in zorgde hier en daar wel voor wat onrust in het water, het was hier belangrijk om goed geconcentreerd te blijven roeien. Het pannegat uit werd de tijd om in de vlietstroom optimaal van de stroom gebruik te gaan maken, de stuurman ging bakboord uit om de groene kant op te zoeken. We roeiden hierdoor uit het veld weg omdat de meesten toch de veilige rode kant aanhield. Als snel kwamen we weer gelijk met sloepen die ons eerst hadden ingehaald. Ter hoogte van de vl9 kwam de latere winnaar ons voorbij. We zaten blijkbaar op de goede lijn en hadden de juiste koers. Omdat we zo laat ten op zichten van het tij waren gestart moesten we wel voor 13 uur het schuitengat in roeien, dit werd dan ook af en toe gebruikt als drukmiddel door de stuurman om de roeiers scherp te houden. 

Met een beetje risico werd er ongeveer ter hoogte van de richel weer terug gestuurd richting het schuitengat, het betonningsvaartuig “Terschelling” lag op positie en was een richtpunt om te bepalen of we niet voorbij het schuitengat zouden stromen. In het schuitengat kwam het veld weer bij elkaar en dit leverde de nodige afwisseling af voor de roeiers, dan bakboord weer in de knoei met Katwijk, dan stuurboord weer in de knoei met dames in Hallo Jumbo. Ondanks de door het nieuwe HT-bestuur beloofde diepgang van 1:70 a 1:80 liepen we regelmatig met de kiel over de grond en konden de riemen niet verder het water in dan halverwege het roeiblad. Om ons heen liepen er verschillende sloepen op elkaar en her en der moest de bemanning uit de sloepen om te gaan duwen. Door richting de voorgeschreven gele tonnenlijn te sturen kregen we net wat eerder meer water onder de kiel en konden onze slag weer herpakken. Door de kleur van het water te volgen konden we op het randje van dieper en ondiep water roeien, we hadden tenslotte stroom tegen dus de stuurman zocht weer snel het ondiepe water op. Terschelling kwam langzaam dichtbij en iedereen was inmiddels aardig stuk, gelukkig bleven we op snelheid in het ondiepe water. Op het laatste moment lieten we de ondiepte van de “groote plaat” achter ons om over te steken naar de haven, bijna bij de haven konden we de toeschouwers al horen. De laatste slagen werden er nog uitgeperst en roeiden na 3 uur en 50 minuten over de finishlijn. We waren weer terug op Terschelling… 

 

Na de finish roeiden we langzaam richting ons ponton, daar werd de sloep later die middag weer geladen met de andere Zeeuwse sloepen. Onder het genot van een biertje werd de wedstrijd nog eens doorgenomen en werden de ervaringen gedeeld met andere teams. 

Op vrijdagavond werden er traditiegetrouw eerst wat verzadigde en onverzadigde vetzuren gegeten en kon het afbouwen van de opgestapelde calorieën en koolhydraten beginnen. Later die avond werd er een biertje gedronken in niet nader te noemen etablissementen op West. 
Net als voorgaande jaren is het verder niet interessant om hier over te schrijven ;-) 

En dan is het ineens zaterdagochtend en voor sommigen zaterdagmiddag. Iedereen toch wat aangeslagen door de zware prestatie van de dag ervoor (of kwam het door de vrijdagavond?) begonnen we dag/middag met een schippers ontbijt en koffie. Daarna ging de ene helft van het team naar een bierproeverij bij de Terschellinger bierbrouwerij en de andere helft naar een whisky proeverij op het groene strand!! Een beetje cultuur proeven hoort er tenslotte ook bij. 

 

Na een prettige middag met zon en cultureel verantwoorde drankjes gingen we aan tafel bij Storm voor onze roeiermaaltijd. Gelukkig kwam daar het zelfde bier uit de tap als in de brouwerij. Een stevige maaltijd is altijd goed na een zware inspanning dus lieten we ons flink verwennen door de keukenbrigade van Storm. Ondertussen werd flink gespeculeerd op welke plek we geëindigd zouden zijn. We hadden al van veel teams gehoord dat er snelle tijden waren geroeid dus we waren geen uitzondering met een goede tijd. Tijd om traditiegetrouw naar de feesttent te gaan. Daar hadden we vorig jaar een mooi feestje gevierd en ondanks wat de uitslag zou worden waren we voornemens om dit minimaal te evenaren. 
Na de prijsuitreiking konden we op de uitslagenlijst zien dat we net bij de eerste 50 waren geëindigd en wel op plaats 49. We hebben het wel eens beter gedaan maar dit jaar zat er niet meer in. Het feest die avond was er niet minder door...... 

Op zondag was het net als elk jaar weer vroeg opstaan om het huis schoon te maken, de tassen te pakken en de boot van 10:45 uur te halen. Onderweg naar huis aten we geheel conform afbouwschema nog een klein hamburgertje bij de Koning der Burgers en reden we naar Zeeland. 

Inmiddels is de sloep weer in Zeeland en kunnen we naar de volgende wedstrijd toewerken. We kijken terug op een geslaagd weekend met een prachtige race. De aanpak van het nieuwe HT bestuur geeft vertrouwen voor de toekomst. We komen zeker terug, terug naar Terschelling. 

Als laatste bedanken we natuurlijk onze vaste sponsors; 
Autobedrijf de Voogd voor het busje; 
De zuidschor  voor het kranen van de sloep; 
M&K bestrating  voor de aanhangwagen; 
Deinco  voor het sponsoren van onze HT 2015 truien;
Kees en Richard voor het bijspringen; 
Chantal en Wendy voor de goede zorgen; 
Gijs voor de nodige afleiding; 
De brandaris (en speciaal Nicolette) voor het weerbericht en licht (‘s nachts);

 

Doorzoek de website

Fotogalerij: HT 2015!

© 2009-2016

Sloeproeien Zeeland